Corona-training: Kettlebells

Geplaatst op 24-01-2021  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Reinder Lubbers
He, verdorie. Door deze Corona-periode kan ik weinig anders doen dan cardio (duurtraining). Leuk om af te vallen, maar spieropbouw is matig en m'n core wordt nou niet echt beter van (bijv.) hardlopen. 
-- Wat te doen? --
Naast Tammes outdoor, wat een zeer goed initiatief is om je lijf wat anders te prikkelen dan het vele cardio wat de meesten doen, is er nog een oplossing: koeienbellen, oftewel, kettlebells.
 
Met behulp van deze vriendelijke gewichten kan je je lijf functioneel en in korte tijd op een geweldige manier prikkelen en zo je core alsook belangrijkste (roei)spieren sterker maken dan je kan met enkel cardio. 
De halve Alberga8 traint nu met kettlebells, en we doen dat ook d.m.v. een videocall, om elkaar 'live' aan te moedigen en te complimenteren, of terecht te wijzen, op techniek. M.n. de naar Rotterdam geëmigreerde Jonkheer S. Alberga blijkt zeer bedreven in het laatste, al of niet terecht.
 
Hoe te beginnen? 
Hierbij wat tips:
  • Oefeningen: kijk op youtube voor "The 7 Most Important Kettlebell Exercises". Daarna weer snel de video bekijken van de gouden Olympische race van de Jonge Goden8.
  • Materiaal: koop een kettlebell (bijv. online). Wij gebruiken qua gewicht meestal een kettlebell van 24kg. Een kettlebell-gewicht van tussen de 12kg - 24kg lijkt aan te raden, waarna je andere kan aanschaffen over tijd, bijv. zwaarder of lichter voor bepaalde oefeningen, zoals deadlifts of schouderoefeningen respectievelijk. En nee, ze zijn niet duur, want je hebt niets anders nodig en de goede (ijzeren) gaan mogelijk langer mee dan je levenspartner (wanneer aanwezig).
  • Omgang met de kettlebell: geef je kettlebell een naam. Aai je kettlebell voor en na elke training. Wordt niet gelijk jaloers als iemand anders aan je kettlebell zit.
Opdat iedereen extreem fit de (ploeg)loze periode uitkomt!